اطلاعيه مطبوعاتي
گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

دو شنبه  ٦ عقرب ١٣٨٧

 

یک سال پس از زندانی شدن گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی پرويز کامبخش است

گزارشگران بدون مرز  در یکمین سالگرد زندانی شدن سید پرویز کامبخش روزنامه نگار جهان نو و دانشجوي رشته روزنامه نگاری، بار دیگر از مقامات دولت افغانستان خواهان آزادی این روزنامه‌نگار جوان است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند " سید پرویز کامبخش باید فورا از زندان آزاد شود و  برائت او  از اتهام "اهانت به اسلام و تکثیر یک مقاله کفرآمیز" اعلام شود. با آنکه حکم اعدام او از سوی دادگاه استیناف کابل لغو شده است. اما این روزنامه نگار جوان هیج جنایتی مرتکب نشده است و زندانی شدن او غیر قابل پذیرش است. ما همصدا با وکیل مدافع و انجمن های روزنامه نگاران و مدافعان آزادی بیان در افغانستان خواهان دخالت رئیس جمهور حامد کرزی در این پرونده هستیم. ‌ما همچنین خواهان حمایت بیشتر از آزادی بیان از سوی مقامات مسئول افغانستان هستیم." 

محمد افضل نورستانی وکیل سید پرویز کامبخش به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است "موارد بسیاری از تخلف از قانون چه در دادگاه ابتدایی چه در دادگاه استیناف وجود داشت. این حکم قانونی نیست. ما در قانون جزایی اینگونه جرمی نداریم و اگر جرم قانونی نباشد مجازات هم غیر قانونی است. دادگاه استیناف شهادت شاهدان کامبخش را نشنید ولی در عوض به شاهدان علیه کامبخش که اظهاراتشان ربطی به اصل اتهام نداشت اجازه داده شد در دادگاه حضور یابند. حال ستره محکمه پنج ماه وقت دارد تا قضیه را فیصله دهد. اما چون این محاکمه عادلانه نبوده است، من از رئیس جمهور  حامد کرزی خواهان دخالت در این پرونده هستم. ایشان بعنوان رئیس جمهور صلاحیت دارد تا عادلانه بودن محکمه را تضمین کند.  "

رحیم الله سمندر، رئیس انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان  به گزارشگران بدون مرز گفت : " که انجمن ما به همراه انجمن های مدافع آزادی مطبوعات این حکم را محکوم کرده است. صدور چنین حکم سنگینی در افغانستان بی سابقه است پیش از این در دادگاه های ابتدایی احکامی سنگین صادر شده بود اما همه در دادگاه استیناف لغو شده بودند. ما از رئیس جمهور کرزی خواسته ایم در این پرونده دخالت کند چرا که محکمه دوم خلاف قانون اساسی که آزادی بیان را تضمین می کند، حکم داده است. تاثیر این حکم فشار بر رسانه ها و ایجاد وحشت در میان روزنامه نگاران است. صداهای اعتراض کم شده است و این برای آینده نگران کننده است." 

سيد پرويز کامبخش که از تاريخ ٥ عقرب ١٣٨٦ در بازداشت بسر مي برد، از سوی دادستان (سارنوالی) متهم به " در اختيار داشتن و انتشار مقاله ای کفر آميز " شده بود. روزنامه نگار جهان نو و دانشجوي رشته روزنامه نگاری در دانشگاه مزار شريف در تاريخ ٢ دلو ١٣٨٦ از سوی شعبه امنيت عامه دادگاه ابتدايي ولايت بلخ، به شکل غير علني و بدون حضور وکيل مدافع به اتهام " اهانت به دين اسلام و پخش مقاله ای کفرآميز" به اعدام محکوم شد. اين روزنامه نگار جوان در تاريخ پنجشنبه ٩ حمل ١٣٨٧ به زندان ويل چرخي در حومه کابل انتقال يافت. انتقال پرونده وی به کابل برای محاکمه در دادگاه تجدنظر اين اميدواری را مي دهد که روحانيون بنيادگرا نتوانند همانند دادگاه مزار شريف در رای دادگاه اعمال نظر کنند. از تاریخ ٢٩ ثور (فروردین) محکمۀ استيناف( تجدید نظر ) وی در کابل آغاز به کار کرد. در تاریخ ٣٠ میزان، دادگاه استیناف کابل تحت ریاست عبدالسلام قاضی زاده با اتهامات "اهانت به اسلام و تکثیر یک مقاله کفرآمیز"  پرویز کامبخش را مجرم دانست. و این روزنامه نگار جوان را با همان اتهامات "اهانت به اسلام و تکثیر یک مقاله کفرآمیز" به ٢٠ سال زندان محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي  دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر  است

 

 


October 27th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها